Rabu, 24 April 2013

Sekitar Pementasan Teater Al- Fateh



Semalam (23/04/2013) Aku & kawan-kawan baru sahaja selesai membuat pementasan teater "SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH". Teater ini dibuat atas inisiatif  Persatuan Mahasiswa Islam USM bertujuan untuk mengutip dana persatuan disamping berdakwah. Menurut Pengarah  teater Al-Fateh ini "semoga penonton yang hadir dapat sesuatu manfaat daripada persembahan teater tersebut.

Seronok jugaklah joint teater ini, tapi sangat penat sebab latihan lama sangat hampir sebulan... tapi aku datang ada lah dalam 5 or 6 kali jek, coz aku ni extra jek... Watak aku sebagai Pengawal diraja ROM iaitu pengawal kepada "Maharaja Paleologus".

AKu joint ini pun sebab ramai kawan-kawan aku jadi extra kat situ walaupun kitorang bukan Ahli PMI pun..  tapi tak kisah lah....boleh jadi peakon..poplar apa!!!he

Meh sat aku cerita sikit sal Teater ni.. AL-Fateh merupakan pembuka kota konstantinopel apabila berjaya menummbangkan kerajaan ROM..tahun bila aku tak ingat. Maksud Al-Fateh itu sendiri Ialah Sang Pembuka.. Nama sebenar Sultan Al-Fateh itu ialah Sultan Muhammad. Ayahandanya bernama Sultan Murad. Penaklukan Kota Konstantinopel ini menepati kata-kata nabi Muhammad S.A.W yang mana baginda menyatakan Islam akan menewaskan kerajaan ROM dan seterusnya menakluk kota tersebut.

Oleh sebab ingin melihat kata-kata rASULULLAH MENJadi kenyataan, Sultan Muhammad AL-Fateh membuat persiapan rapi untuk menakluk kota tersebut. Untuk menakluk kota tersebut, memerlukan rakyat yang kuat, beriman, bertakwa dan bergantung kepada Allah sesungguhnya.

itu jelah yang aku boleh cerita..he

kat bawah ini ada sedikit sebayak gambar sekitar hari kejadian......layan!!!!!!!!!!!



Askar ROM, ditengah-tengah ialah  Maharaja Paleologus (FENDI).



 
Guru Sultan AL-Fateh

Pembesar Abbasiah


Tentera Islam


Kapal tentera islam


Proses bina kapal.. Pengarah pun buat kapal jugak..


Sesi latihan


Taklimat sebelum pementasan.


Si pengarah nya..


aku ler tu..


tuan amet


Ghaffari


excited bergambor dengan serban


gambor saje..


jadi ROM pulak dah.


pui!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan